Cel projektu "Zmysły na start - geoinfotropy"

Zadanie realizuje stowarzyszenie „Pułap”, w ramach projektu „Bank Ambitnej Młodzieży” BZ WBK

Zakres tematyczny (według wytycznych Fundacji BZ WBK): Kultura, historia i dziedzictwo narodowe: Gry terenowe

Główny cel projektu: Celem gry terenowej "Zmysły na start - geoinfotropy" jest wzmacnianie więzi z krajem ojczystym i popularyzacja krajoznawstwa wśród młodych osób słyszących, głuchych i niedosłyszących, poprzez bezpośredni kontakt z miejscami związanymi z ważnymi wydarzeniami historycznymi, narodową tradycją oraz postaciami zasłużonymi dla kultury Krakowa i Polski.

Uzasadnienie: Gra terenowa "Zmysły na start - geoinfotropy" łamie stereotyp odległej, nieprzydatnej i nudnej nauki historii i krajoznawstwa. Jej organizator - stowarzyszenie Pułap wychodzi naprzeciw potrzebom ambitnej młodzieży w sytuacji wyników raportów z badań nad poziomem edukacji w szkołach z „rutynizacją” nauczania, realizacją programów wymuszonych testami kompetencyjnymi, niskimi nakładami na oświatę.

Streszczenie projektu (beneficjenci, cel, sposób realizacji i korzyści z projektu): Beneficjenci:
- młodzież gimnazjalna, licealna i studencka, w tym minimum 25% osoby głuche lub niedosłyszące.
Cele i zakładane korzyści młodzieży biorącej udział w projekcie:
- wzmocnienie więzi z krajem ojczystym i popularyzacja krajoznawstwa, osiągnięte poprzez bezpośredni kontakt z miejscami związanymi z wydarzeniami historycznymi, tradycją oraz postaciami zasłużonymi dla kultury Krakowa i Polski,
- podniesienie poziomu wiedzy historycznej,
- łamanie stereotypowych i faktycznych barier w zakresie kontaktu i rywalizacji z osobami głuchymi,
- nabycie podstawowych umiejętności komunikowania się z osobami głuchymi,
- podniesienie poziomu umiejętności pracy w zespole i przyswojenie zasad rywalizacji fair play.
- podniesienie ogólnej aktywności osób głuchych (chęć wyjścia z domu, zwiedzania, rywalizacji), do których w Małopolsce skierowana jest bardzo skromna oferta instytucji kulturalnych.
Sposób realizacji:
- gra miejska z elementami marszu na orientację (BnO).

Opis projektu: Gra terenowa Geoinfotropy to połączenie edukacyjnej gry miejskiej dla młodzieży z marszem na orientację. To pomysł na prezentację, udostępnienie oraz interpretację dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Krakowa i Polski, poprzez zamierzone, realne spotkanie młodzieży gimnazjalnej, licealnej i studenckiej z obiektami, wydarzeniami i walorami kultury. Geoinfotropy mają charakter cykliczny, a planowana VII. edycja skierowana będzie dodatkowo do osób głuchych i niedosłyszących. Ich obecność w imprezach z zakresu kultury fizycznej, przy braku świadomości organizatorów imprez kulturalnych i sportowych na temat możliwości psychomotorycznych uczestnika, jest w Polsce, jak pokazują badania, bardzo ograniczona.

W dniu 9 kwietnia 2016 roku każdy trzyosobowy zespół otrzyma pakiet startowy, zadania tekstowe i mapę do marszu na orientację, a następnie postara się rozwiązać jak najwięcej zadań w jak najkrótszym czasie, przemieszczając się w terenie pomiędzy punktami węzłowymi na terenie Krakowa. Wystartują trzyosobowe zespoły młodzieżowe, które będą składać się z: a) osób głuchych, b) osób głuchych i słyszących, c) osób słyszących. Na trasie w punktach węzłowych zadania będą animowane przez osoby posługujące się PJM (osoby słyszące będą musiały nawiązać kontakt z animatorem, zachowującym się jak osoba głucha). Wszystkie punkty węzłowe z zagadkami na trasie będą obiektami o walorach poznawczych i związane z wydarzeniami historycznymi, tradycją lub postaciami zasłużonymi dla kultury Krakowa i Polski.